Miskraam

Bij een miskraam verlies je een niet-levensvatbare vrucht. Vaak is er sprake van een chromosoomafwijking die bij de bevruchting is ontstaan. Een miskraam is dus een natuurlijke reactie op een niet of niet goed ontwikkelend kindje. In de meeste gevallen is het pure pech en is het na 1 miskraam niet noodzakelijk om verder onderzoek te doen naar erfelijke afwijkingen. Het staat een volgende zwangerschap ook niet in de weg.

De kans op een miskraam vroeg in de zwangerschap is 1 op 10. Hebben jullie bij de echo rond 8-9 weken een kloppend hartje gezien, dan is die kans al veel kleiner en eindigt nog maar 2 tot 3% van alle zwangerschappen in een miskraam.

Bloedverlies en buikpijn

Een miskraam gaat gepaard met bloedverlies en buikpijn. Het lastige is, dat wij niet altijd kunnen vaststellen of je een miskraam hebt. Bloedverlies kan ook ontstaan door de innesteling of een gescheurd bloedvaatje in de baarmoedermond. En ook buikpijn hoeft niet direct op een miskraam te wijzen. Al vrij vroeg in de zwangerschap kun je last hebben van groeipijn, juist omdat jullie kindje zich aan het ontwikkelen is. In ongeveer de helft van de gevallen van bloedverlies is er een andere reden dan een miskraam.

Door middel van een echo kunnen we meer duidelijkheid geven. Vroeg in de zwangerschap kunnen we geen concrete uitspraken doen, omdat het kindje nog te klein is of omdat er nog geen hartactie zichtbaar is. Meestal wordt de echo na een tot twee weken weer herhaald om te kijken of het kindje is gegroeid. Vanaf een week of 8 moet er in elk geval hartactie zichtbaar zijn.
Is dit niet zo, dan is er sprake van een miskraam. Wij geven je dan op de praktijk onze miskraamfolder mee met aanvullende informatie en zullen je verder begeleiden.

Bel ons:

• als het bloedverlies zo hevig is, dat je elk kwartier een nieuw maandverband moet gebruiken
  • als de pijn je te veel wordt
  • bij koorts > 38 graden
  • bij aanhoudende klachten
  • bij vragen en onzekerheid

Bel hiervoor naar onze dienstdoende verloskundige.
Zij is 24 uur per dag bereikbaar op 06-51 92 76 76.

Miskraamfolder